دریاچه
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

چقدر ساکتـــ و غمگین نشسته دریاچه
یادچشمهای زرتشت اوفتاد دریاچه

به هر دری زده با سر به صخره ها خورده
چه صخره ای؟ دلش از هم گسسته دریاچه

بلند می شود از پا می افتد امواجش
عجیبـــ نیستـــ ، که پشتش شکسته دریاچه

همیشه دستـــ برآورده سوی ساحل ها
نداده دستـــ دخترکی به دستـــ دریاچه

کویر هم جگرش در میان آتش سوختـــ
که سختـــ منتظرکسی استـــ دریاچه


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 12 آبان 1395برچسب:, :: 10:52 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

جویای اوهستند در زمینهای دور

چه جست وجویی!

من او را

درهمین حوالی جوینده ام...!


ارسال شده در تاریخ : شنبه 19 تير 1395برچسب:, :: 3:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba



حوصله ی ثانیه ها سر رفته و

دقیقه ها اضاف آمده اند

و امروز هزار سال است که دارد طول میکشد...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 19 تير 1395برچسب:, :: 3:45 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خواب دیدم دوشیزه ای

میرود در دل آب

وچه سنگین؛

 بر میدارد گام

خواب دیدم

کنارکوه خدا

شعر غم میخواند

و چه بی تشویش ؛

خواب ارام مردمان را

میزند بر هم

خواب دیدم باز...

خواب دوشیزه ای

خواب موهایش را..

که در اندوه، پریشان بودند

خواب دیدم دیشب

در پی گمشده اش

چه انتظاری داشت...

خواب دیدم باز

خواب دوشیزه ای که...

زیر لب زمزمه داشت:

"سوشیانت"


ارسال شده در تاریخ : شنبه 19 تير 1395برچسب:, :: 3:32 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

برپایی اجتماع عظیم مسلمانان در یک روز و رو به یک قبله واحد در نماز عید سعید فطر، نماد وحدت و همبستگی مسلمانان است که این تصویر همه ساله به بهترین شکل در این دیار به نمایش گذاشته می شود.
عید فطر یکی از مهمترین اعیاد و جشن های اسلامی است و مسلمانان در این روز پاداش یک ماه روزه داری را از خدواند بعنوان میزبان و صاحب این ماه دریافت می کنند.
ماه رمضان به عنوان ماه ضيافت خداوند و ماه سازندگي جان و جسم در مناطق شهري و روستايي سيستان از آداب و رسوم خاصي برخوردار است.
آيين هاي پاسداشت ماه مبارک رمضان در اين منطقه از استان با غناي فرهنگي والا داراي سابقه اي طولاني است که با وجود گذشت ساليان متمادي، همچنان در بين مردم زنده و پابرجا مانده است.
مردم با آداب و اعتقادات خود هميشه بر اين باور بوده‌اند که رعايت اين آداب، سبب حفظ هويت فرهنگي و تاريخي آن‌ها خواهد بود. مردم سيستان به منظور استقبال و آمادگي هر چه بيشتر سه روز مانده به آخر ماه رمضان خود را برای اين عيد بزرگ اسلام آماده مي کنند.
پخت غذای محلی برای اطعام نیازمندان
آيين هاي خاص مردم اين منطقه در عيد فطر نشان از جايگاه والاي اسلام در بين مردمان منطقه دارد.
يکي از آداب و رسوم مردم سيستان به ويژه درروستاها آماده سازی خمير توسط زنان برای پخت نان با تنور هیزمی و کلوچه خرمایی محلی است.
در اين روز زنان شادي‌کنان با تهيه کلوچه و پخت غذاي محلي سفره خود را در کنار خانواده براي اطعام نيازمندان و فقرا پهن مي‌کنند.
قرباني کردن دام يا حتي يک مرغ زنده در بين مردم از جايگاه ويژه اي برخوردار است به طوري که مردم معتقدند بعد از يک ماه بندگي و تطهير در درگاه الهي بايد با ريختن خون اين مهماني را به پايان برد تا از شر شيطان و هواي نفس دور ماند.
 دوختن کیسه برکت
 کيسه برکت نيز از ديگر رسوم مردم است که در منطقه سيستان نام دارد به طوري که بزرگان روستا چه مرد و چه زن با دوختن يک کيسه به جمع آوري نذورات، کفاره و فطريه مردم مشغول مي شوند که آن ها را در اختيار فقرا و نيازمندان قرار دهند. همچنين عده اي با تهيه و بسته‌بندي آجيل مشکل گشا بعد از نماز مغرب روز عيد به قصد نيت و طلب حاجت به مسجد مي‌روند و پس از اقامه نماز مغرب بين زنان نمازگزار تقسيم مي‌کنند.
 حضور بر سر مزار درگذشتگان از ديگر رسم و رسوم های مردم این منطقه است.
 مردم در روز عید فطر به سرمزار مي روند و عيد را به گذشتگان خود تبريک مي گويند و خرما، کلوچه محلي و شکلات بر سر مزار توزيع مي کنند.
  منبع:عصرهامون


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 16 تير 1395برچسب:, :: 9:5 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

 اندکی تند تر بیا...

اینجا هوا پر از گرد و خاک  ندیدن توست... 

 نفسهایم به شماره افتاده اند ...

چشمهایم دلواپس ندیدن تواند......

 بیا که ببینمت

تاعمری باقیست وبغضی درگلو...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 5 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 11:2 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

از خودم
دور می شوم
تا به تو
نزدیکتر باشم
این روزها
"خیال"
تنها راهِ با تو بودن است...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:, :: 2:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بدون شک یکی از مهم ترین جشن هایی که برای هر فرد زرتشتی برپا می شود، جشن سدره پوشی است و پس از برگزاری این جشن می توان فرد را زرتشتی خواند...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:18 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شُوی قدیمی ترین سبک عزاداری و ریشه در تمدن کهن اسلامی سیستان دارد که خود نشان می دهد که سیستان اولین قیام کنندگان قیام امام حسین(ع) بودند.یکی از سنت های اصیل و بومی منطقه سیستان شُوی خوانی ایام محرم می باشد،در واقع با این سنت غم های سنگین و همراه با ظلم امویان را که بر اولاد پیغمبر(ص)  وارد ساختند به نمایش می گذارند.
در سیستان شُوی خوانی ابا عبدالله الحسین (ع) ریشه در تاریخ دارد که این به صورت موروثی بین فرزندان افرادی که در گذشته شُوی خوان و شُوی گردان بودند چرخیده است.
هدف از شُوی خوانی که ریشه در اعماق و اعتقادات سیستانی ها دارد و برگرفته از عزاداری ائمه می باشد بازسازی رویداد عاشورا برای نسل آینده است.چرا که سیستانی ها در آن زمان همراه با امام حسین(ع) نبودند هر ساله با برگزاری شُوی قصد جاوددانه کردن قیام عاشورا را دارند و با این تفکر که برگرفته از اعماق باور سیستانی ها است با بازآفرینی صحنه عاشورا هرساله به امام خود لبیک می گویند.
شُوی و مشعل گردانی در سیستان از هویت، باور و تاریخ سیستان بیرون آمده است.
زمان دیلمیان در قرن سوم و چهارم هجری که بغداد را به تصرف خود در می آورد و حکومت شیعی ایجاد می کند اولین کسانی بودند که قبور مبارک شهدای عاشورا و حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را بازسازی کردند.
شُوی قدیمی ترین سبک عزاداری و ریشه در تمدن کهن اسلامی سیستان دارد که خود نشان می دهد که سیستان اولین قیام کنندگان قیام امام حسین(ع) بودند.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 4:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نشانه‌های تاریخی به وضوح نشان می‌دهند که سنت ریشه‌دار وقف در سرزمین هامون به یک فرهنگ بزرگ رفتاری در ساختار باورهای اجتماعی سیستانی‌ها از گذشته تا کنون تبدیل شده بود.

برمبنای نوشته‌های تاریخی یعقوب لیث و عمرو لیث صفاری بنیاد مسجد بزرگی را در زرنج بنا نهادند و برای رونق تکاپوهای علما و اندیشه گران دینی این مسجد بازار بزرگی را نیز ساخته‌اند و درآمد آن را وقف این مسجد و بیمارستان شهر و مکه مکرمه کرده بودند که در زمان خودش بازتاب ویژه ای داشت. اصطخری جغرافیا نویس سده‌های سوم و چهارم در کتاب مسالک و ممالک خویش طول این بازار را سه کیلومتر نوشته است و از بعد پهنه و مساحت این سومین مسجد دنیای اسلام پس از مساجد هرات و نیشابور اعلام شد.

در همین رابطه کتاب تاریخ سیستان می‌نویسد، «عمرولیث صفاری هزار رباط کرد و پانصد مسجد آدینه و مناره کرد، دون پل‌ها و میل‌های بیابان و کار خیر بسیار که قصد داشت و بدان نرسید، مسجد جامع نیشابور و شیراز نیز از همین خواست و اراده آینده نگر شهریار ایران زمین عمر و لیث صفاری ساخته و وقف شده است.» محمدجهانتاب


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, :: 7:56 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

پوشش زنان زرتشتی که به نوعی بیانگر میراث فرهنگی ایران کهن است از افتخارات این مرز و بوم به شمار می رود..

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 20 مرداد 1394برچسب:, :: 6:30 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : شنبه 17 مرداد 1394برچسب:, :: 1:42 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

از روزی کــــ ــه نامتـــــ


  ملــــــ ــکه ی ذهنـــــمـــــ شــــ ــد

احســــاســـ  می کنــمـــ جــمــجــــمــه امـــ

بـــا شـــکوه تـــرینــــ امپـــــــ ــراتـوری دنیـــاستـــــ


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 14 مرداد 1394برچسب:, :: 2:26 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بارالها...
از كوی تو بیرون نرود پای خیالم
نكند فرق به حالم
چه برانی،چه بخوانی...
چه به اوجم برسانی....
چه به خاكم بكشانی...
نه من آنم كه برنجم....
نه تو آنی كه برانی....
نه من آنم كه ز فیض نگهت چشم بپوشم
نه تو آنی كه گدا را ننوازی به نگاهی
در اگر باز نگردد...
نروم باز به جایی
پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی
كس به غیر از تو نخواهم
چه بخواهی چه نخواهی
باز كن در كه جز این خانه مرا نیست پناهی


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 29 تير 1394برچسب:, :: 9:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

باورت گربشود...  گرنشود!

حرفی نیست........اما!

نفسم می گیرد

درهوایی

که نفس های تو نیست


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 1:39 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خوراک رمضان در سیستان

در ایام ماه مبارك رمضان غذاهای آب دار منطقه از جمله آبگوشت محلی و كشك زرد سیستانی در موقع افظار به اوج خود می*رسد. هر چند که نباید از حلیم محلی (غلور) نیز غافل شد چرا*كه بیشتر خانواده*ها در این مدت روی به این غذا می*آورند.

در قدیم زمانی كه ماه رمضان در ایام گرم سال قرار می*گرفت مردم از غداهای سرد همچون آب دوغ خیار و كشك استفاده می*كردند تا در طول روز دچار گرمازدگی نشوند. آنها حتی برای این*كه در طول روز دچار افت قند نشوند از آلوی خشك، برگ زرد*آلو و دواهای محلی مربائی را درست می*كردند كه در طول روز به هیچ عنوان احساس ضعف نمی*كردند.

در روزهای پایانی این ماه هم مردم مراسم ویژه*ای را برای استقبال از عید بزرگ مسلمانان فطر دارند. در نقاط مختلف سیستان گاهی دیده می شود كه مردم سه روز به جشن و شادمانی این روز بزرگ دینی مشغول می شوند كه این نشان*دهنده جایگاهی عظیم معرفت دینی در بین مردمان سیستانی است


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 9:50 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

آتشکده کرکویه سیستان ؛سومین آتشکده مشهورایران باستان

هم آتش بمردی به آتشکده -شدی تیره جشن نوروز و سده


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, :: 4:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

رمضونیکه:

در رمضونیکه گروهی از جوانان ویا افراد مسن در روستا گردهم می آیند ودرب منازل اهل روستا حاضر می شوند واشعاری خاص وگاها” در وصف صاحب خانه با اطلاعاتی که در احتیار داشتند را میخواندند . خواندن تا زمان حضور صاحب خانه به درب منزل واهداء هدایایی از انواع مواد خوراکی شامل (قند ، چای ، گندم ، جو ، خرما ، ماش ، عدس ، کشمش ، تخم مرغ ، جوجه محلی و …) ویا پول نقد ادامه می یافت وبه همین ترتیب به اکثر منازل روستا یا محله سرکشی می کردند . وهدایایی دریافت میکردند.بررسیهای کارشناسان فرهنگی بنیادننیمروز کانون فرهنگی سیستانیها نشان می دهد که:.رمضونیکه نوعی شادی در روستا یا محله محسوب می شد بطوریکه گاها” با شوخی های متفاوتی از سوی صاحب خانه در برخورد با افراد وپاشیدن کاسه ای آب از روی دیوار و… بر سر ورویشان همراه می شود .
در نهایت پس از پایان کار هدایایی جمع آوری شده توسط سر گروه بین افراد به نسبت مساوی تقسیم وهریک به عنوان تبرک بنا به اعتقادات خاصی که داشتند از این مواد خوراکی استفاده می کنند . و بخشی از آن نیز بین نیازمندان ومستمندان همان روستا یا محله توزیع می گردد.
آنچه در خواندن رمضونیکه مورد توجه بوده است اینکه رمضونی خوانی تا قبل از شب نوزدم ماه مبارک ومصادف با ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) پایان می یافت .
نمونه ای از اشعاری که در رمضونیکه خوانده می شود
رِمَضو آمـــــــــــــد مهمانش کُنِه
خروسِ یَک سالَه رَ قُربانَش کُنِه
خروسِ یَک سالَه کِه چیزِ نَمِئشَ
گو و گوساــــــلَه رَ قربانش کُنِه
برگردان
ماه رمضان امد مهمان خانه هایتان کنید.
خروس یک ساله را برایش قربانی کنید .
خروس یک ساله که در برابر عظمت این ماه هدیه ای ناقابل است.
گاو وگوساله را برایش قربانی کنید .
ایی خـــــــونه اَز کِنَه کِه رو وَ بادَه
پِسَـــــــــــر دارَه کِه نــــــــو دومادَه
ایی خونه اَز کِنَه کِــه رو وَ روزَه
دودخـــــــــتر دارهَ که مخمل دوزَه
برگردان
این منزل از کیست که روبه باد ساخته شده است .
یک پسری در منزل دارد که تازه داماد شده است .
این منزل از کیست که دربش روبروی خورشید است .
دوتا پسر دارد که هردوتایشان مخمل دوز هستند.
ایی خونه اَز کِنَه کــــــه دورچِه دارَه
مِ خَ مفئمو صابِ یو کـــــــلوچَه دارَه
ایی خونه اَز کِنَـــــــــــه قــفل حیدری
دو دُخـــــــــــــــتر دارَه وَ مانند پری
برگردان
این منزل از کیست که دریچه های زیاد دارد.
من میدانم که صاحبش در منزل کلوچه محلی دارد.
این منزل از کیست که یک قغل حیدری دارد .
دو تا دختر دارد که از زیبای همانند پری هستند .
لازم به ذکر است پس از خواندن هر مصرع از اشعار فوق توسط یکی از اعضای گرو که نسبیت به دیگران خوش صدا تر ورساتر بود دیگر اعضا این مضمون را میخواندند
رِمَضــــــو الله الله رِمَضــــــو رمضــــــو الله خوش نوم خــــــدا
گاها” ممکن است درب منزلی از اهالی زمان بیشتری تا حضور صاحب خانه صرف شود
در اینجا گروه این بیت شعر را می خوانند.
بی بی یا وَر خئز ما را دیر شه گوُوِه سور گوسله ره بکندو زئر شه


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, :: 4:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

-افطار
-تشخیص زمان افطار
برای اطلاع از فرا رسیدن افطار از روشهای گوناگون استفاده میشود، از جمله ساعت و تقویم و اعلام وقت توسط رادیو و تلویزیون و. . .
در گذشته های دور تشخیص زمان افطار با امام مسجد بود. به این ترتیب که امام مسجد به همراه جمعیتی که جلوی مسجد جمع شده اند, با نگاه کردن به سرخی بعد از غروب آفتاب, زمان افطار را تشخیص می دادند.
چون در مسجد بلندگو نبود بعد از تشخیص زمان افطار توسط امام مسجد, یکی از بزرگان با رفتن بر پشت بام مسجد اذان می گفت و بچه ها نیز با دویدن در کوچه ها زمان افطار را به اطلاع مردم می رساندند.
- افطار کردن و افطاری دادن
روزه داران معمولاً روزه خود را با خواندن دعاهای مخصوص افطار و با خرما یا کشمش افطار می کنند.
در سفره افطار خرما یا کشمش, چای ، نان تافتون محلی و کلوچه خرمایی محلی گذاشته می شود.
غذای افطار را نیز معمولاً آبگوشت محلی یا هر نوع غذایی که در وسع صاحب خانه است تشکیل می دهد.
- روشهای بیدار شدن در سحر
در گذشته تشخیص وقت سحر از روی حرکت ماه و ستارگان صورت میگرفت, از روی تجربه تشخیص می دادند که وقتی ماه به محل معینی در آسمان برسد, سحر نزدیک است و در صورت ابری بودن هوا با بانگ خروس بیدار می شدند.
برخی از مردم برای ثواب شب زنده داری می کردند و سحرهای ماه رمضان با جارکشیدن و با کوبیدن چوب بر حلب, مردم را بیدار می کردند.
روش دیگر در روستاهای فاقد روشنایی, روشن کردن فانوس و کوبیدن درب منزل همسایگان بود.
- شب قدر
سیستانی ها در شبهای 19 ، 21 و 23 رمضان تا صبح به دعا و عبادت مشغول می شوند وهمانندسایر مومنین وشیعه ها ضمن برگزاری مراسم احیا به دعا نیایش می پردازند.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, :: 1:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

گفته بودم که دوستت دارم،ماه بانوی مهر بر دوشم
گفته بودم که مثل اوشیدر،با تو هستم اگرچه خاموشم
کانس اویا چقدر زیبایی،چه قدر لایق تماشایی
باز کن چشم آبی ات را تا،من به تاریخ فخر بفروشم
سفره ات را که پهن می کردی،بر تن باستانی ایران
عطر انبار غله می پیچید ،نی به نی مادر غزل جوشم
زخمهای تو گر چه بی رنگ است، قیچکت با عطش هماهنگ است
گوش کن نغمه های هامون را؛موج و توفان نشانده در گوشم
دستهای تو خسته هم باشد، این سبو گر شکسته هم باشد
ساقی سرزمین من هستی،فقط از این پیاله می نوشم
دسته دسته نشسته کاکایی،روی تالابهای سکایی
تا بدانی نمی روی از یاد، بخروشی و با تو بخروشم
باز..باران، ترانه ات باشد، آب … مهمان خانه ات باشد
من برای تو سبز می خوانم، من به یاد تو سبز می پوشم
سانازشهنوازی
 

ارسال شده در تاریخ : جمعه 12 تير 1394برچسب:, :: 2:19 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مراسم آشتی کنان و نقش "ریش سفید"
یکی از مراسم این ماه مبارک ، مراسم آشتی و ایجاد دوستی بین افرادی است که به علتی از یکدیگر دل آزرده شده اند.سیستانی ها بر این باورند که بدون آشتی با برادران دینی ، روزه فرد مورد قبول درگاه الهی واقع نمی شود.البته این مراسم آشتی دادن فقط مختص ایام ماه مبارک نیست بلکه در کلیه اعیادمذهبی وملی نیز اعضای خانواده وفامیل بررسی می کنند در مدت گذشته بین چه کسانی خدای ناکرده به اصطلاح شکراب شده است تا انها را به این بهانه آشتی بدهند
در مراسم آشتی کنان یکی از ریش سفیدان نقش آشتی دهنده را بازی می کند. در خانه اش سماور را روشن کرده و چایی دم می کند و آن دو نفر را که نسبت به هم کدورتی دارند، بدون اطلاع از یکدیگر دعوت می کند و مراسم آشتی کنان راه می اندازد.
- عیادت از بیماران :
یکی دیگر از رسوم نیک و پسندیده در این ماه ، عیادت از بیماران است.
اگر کسی از همسایه ها و یا خویشاوندان مریض باشد، اهالی به عیادتش می روند و برای سلامتی او دعا می کنند.
- اعزام روحانیون به مساجد و آموزش قرآن کریم و اصول عقاید :
در گذشته در هر روستا وحتی در نیزارها ودورافتاده ترین جاها نیز ملا وسید وجود داشته است تا هم به مردم قرآن آموزش دهد وهم احکام شرعی را بگوید وهم سهم امام و..را مردم به اوبپردازند واکنون نیز که امور سیستمی واداری شده است گاه با همکاری معتمدین وبزرگان طوایف وروستاها و..برای باز گو کردن اصول عقاید، پاسخ به پرسشهای دینی و آموزش قرآن در ماه مبارک رمضان روحانیون به مساجد مناطقی که فاقد روحانی مستقر است اعزام می شوند.
هر روحانی به مدت یک ماه در مسجدی می ماند و در روز اول مردم برای خوش آمدگویی به دیدن او می روند.برای افطار و سحری، هر روز یکی از اهالی او را به خانه اش دعوت می کند.در طول روز ، در مساجد جلسات آموزش قرائت و تجوید قرآن دایر است و این جلسات رونق خاصی دارد.محمدآذری


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:, :: 10:24 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

آمادگی برای ماه مبارک رمضان


-نظافت خانه ، مساجد و تکایا :
در استقبال از ماه مبارک رمضان در بین سیستانی ها می توان به نظافت خانه و کاشانه و اماکن مقدّس مانند مساجد و تکایا اشاره کرد.
یک هفته قبل از این ماه پر فضیلت ، مرزنشینان سیستانی به نظافت کامل مساجد و تکایا می پردازند که البته این رسم در بین سیستانی هایی که به سایر مناطق ایران عزیز مهاجرت کرده اند همچنان پابرجاست.
برخی از خانواده ها مساجد را با فرش های دستبافت که حاصل دستان ترک خورده خودشان است مزین می سازند.
خانواده ها نیز قرآن و کتاب های دعا را به مساجد هدیه می دهند.
حمایت از افراد بی بضاعت
بیشتر خانواده های سیستانی که تقریبا از تمکن مالی برخوردارند به خصوص در روستاهای این منطقه یک روز مانده به ماه رمضان گوسفند یا بزی را قربانی می کنند و قسمتی از آن را برای همسایه ها و افراد بی بضاعت می فرستند.
  پیشواز :
بسیاری از مردم مدتها قبل از ماه رمضان روزه گرفته و به پیشواز این ماه مبارک می روند. این روزه ها در ایام خاصی در ماههای رجب و شعبان گرفته می شود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 تير 1394برچسب:, :: 6:49 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اسلام-کوه حرا   یهود-کوه سینا  

مسیح:کوه زیتون   زرتشت:کوه اوشیدا(کوه خواجه)


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 تير 1394برچسب:, :: 6:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نوید فرارسیدن ماه مبارک رمضان را از زبان دسته جات و گروه های شش تا ده نفره ای می شنویم که در ساعات اولیه شب های این ماه بر در منازل شهر و روستا به اجرای شعر می پردازند...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 تير 1394برچسب:, :: 10:15 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

آیین سحرخوانی و رمضان خوانی بیش از هزار و ۴۰۰سال پیش یعنی از اوایل اسلام، نزد ساکنان سیستان مرسوم بوده است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 تير 1394برچسب:, :: 9:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 20 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content